Nörolojik Rehabilitasyon

16.09.2018
Nörolojik Rehabilitasyon

Nörolojik Rehabilitasyon Nedir?

Sinir sistemi hasarı sonucu meydana gelen hastalıklara özgün rehabilitasyon olarak tanımlayabileceğimiz Nörolojik Rehabilitasyon; yatak seviyesinden yürüme aşamasına kadar bütün aşamaların fizyoterapist eşliğinde uygulandığı felç, hareket, denge ve duyu bozukluklarının tedavisidir. Bu tedavi kapsamında kas kasılmalarının hafifletilmesi adına ortez, egzersiz, medikal yaklaşımlar ve botoks enjeksiyonu uygulamalar yer alır. Kişide kalıcı hasara ve kas-iskelet sorunlarına neden olabilen nörolojik hastalıkların tedavisi, çok yönlü bir program olan nörolojik rehabilitasyon kapsamındadır.

Nörolojik Rehabilitasyon Uygulamaları Nedir?

Nörolojik rehabilitasyon uygulamaları, nörolojik rahatsızlıklardan muzdarip yetişkinler ve çocuklar için uygulanır. Nörolojik rehabilitasyon uygulamaları ile tedavisi yapılabilen sağlık sorunlarını ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Multiple Skleroz (MS),
  • Amyotrofik Lateral Skleroz (ALS),
  • İnme,
  • Omurilik Yaralanması,
  • Kafa Travması,
  • Sinir Yaralanmaları,
  • Guillain Barre Sendromu (GBS),
  • Kas Distrofisi,
  • Yüz Felci,
  • Beyin Felci (Serebral Palsi),
  • Parkinson Hastalığı,
  • Denge Bozukluğu.

Bu sağlık sorunlarının tedavisini amaçlayan bir yaklaşımın yanı sıra, hastaların psikolojik, duygusal ve fiziksel özellikleri de değerlendirmeye alınır. Bunların yanı sıra, eski gücünü kaybederek hareket kabiliyeti sınırlanan, fonksiyonel kabiliyetlerinde azalma ve denge sıkıntıları yaşayan her hasta için özel tedavi programları söz konusu olmaktadır.

Felç Rehabilitasyonu Nedir?

Birçok kez duyarak kulak aşinalığına sahip olduğumuz felç, omurilik veya beyinde meydana gelen hasar nedeniyle vücudun tamamında ya da belirli bir bölgesinde his ve hareket kaybının yaşanmasıdır. Felç rehabilitasyonu ise bireyin gündelik yaşamdaki hareketlerini ve rutin aktivitelerini (duş alma, yemek yeme gibi) tekrardan yerine getirebilmesi için uygulanan tedavi sürecidir.

Felç rehabilitasyonu kapsamında hasta yakınlarının bilinçli olması bir hayli önem arz etmektedir. Zira hasta yakınlarına bu süreçte büyük iş düşer. Örneğin, terapi süresi boyunca hastanın evde uygulamak zorunda olduğu egzersizlere destek olunmalıdır.

İnme Rehabilitasyonu Nedir?

İnme, beyne giden kan ve oksijen akışının birden azaldığı veya kesildiği bir beyin krizi olarak tanımlanır. İnmeye yol açan sebepler; derin üzüntü, kafaya aldığınız darbe, sinir hastalıkları ve beyin damarlarına bağlı olarak gelişen sağlık sorunlarıdır. Çoğunlukla vücudun tek tarafında görülen inme, bazı durumlarda ise vücudun her iki tarafında da görülebilir. İnme rehabilitasyonundaki hedef, hastaya hareket yeteneklerini tekrardan kazandırmaktır. Bu rehabilitasyon programında yutkunma, konuşma ve bağırsak terapileri de uygulanmaktadır.

Omurilik Rehabilitasyonu Nedir?

Omurilik rehabilitasyonu kapsamında, omurilikte ortaya çıkan hastalıkların tedavi uygulamaları yer alır. Omurilik işlevini kaybettiği takdirde, omurilik rehabilitasyonu için gerekli planlama yapılır. Bu uygulamadaki amaç, hastaya tekrardan hareket kabiliyeti kazandırabilmektir.

Yüz Felci Rehabilitasyonu Nedir?

Yüzün sol ve sağ bölgesinde hareket ve his kaybı görülebilir. Bu hareket ve his kaybının çeşitli sebepleri vardır. Yüz felci, her ne kadar hastanın rutin aktivitelerinde bir sınırlamaya yol açmasa da, hastayı psikolojik açıdan bir hayli olumsuz etkileyebilir. Zira yüz felci geçiren hastalar, kendilerini sosyal yaşamdan kısıtlamaya başlarlar. Varoluş amacı bu sıkıntıları gidermek olan yüz felci rehabilitasyonu, profesyonel mesajlar, yüze yapılan soğuk ve sıcak uygulamalar gibi yöntemler ile hareket ve his kayıplarının giderilmesini hedefler.

Nörolojik Rehabilitasyon Hangi Uygulamaları İçerir?

Yapılan değerlendirmelerin ışığında, hastalara uygun nörolojik rehabilitasyon programı uygulanmaktadır. Bu uygulamaları ise şu şekilde sıralamamız mümkündür:

• Motor Öğrenme ve Planlama Stratejileri
  • Özel Hareket Rehabilitasyon Yöntemleri ( CIMT, Mental Pratik ve Görev Odaklı Eğitim gibi)
  • Nörolojik Rehabilitasyona Özel Teknikler
  • MAT Aktiviteleri ve Egzersizleri
  • Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon Teknikleri (PNF)
  • Transkutanöz Nöromusküler Elektriksel Stimülasyon (TENS)
  • Oral-Motor Egzersizleri
  • Kas Kuvveti Eğitimleri
  • Kardiyopulmoner Rehabilitasyon
  • Bantlama (KinesioTape, McConnell gibi)
  • Özel Eklem ve Yumuşak Doku Mobilizasyon Teknikleri

Nörolojik Rehabilitasyon Ne Kadar Süre ile Uygulanır?

Nörolojik rehabilitasyonun ne kadar süreceği, eldeki değerlendirme sonuçlarına, hastalığın şiddetine ve tedavi yöntemlerine göre değişiklik gösterir.

Sizi Arayalım

Bilgilerinizi bırakın, detaylı bilgi için en kısa sürede sizi arayalım !